Herluf Holst fortæller om TKS gennem 35 år.
Ved TKS’s generalforsamling havde vi den fornøjelse, at Herluf Holst underholdt os med historier og anekdoter fra de 35 år. Herluf var sammen med Tage Schelde med til TKS’s opstart i 1975. Jeg vil her efter bedste evne forsøge at genfortælle historierne, da jeg synes, de kan være interessante for mange af os, der ikke lige var med fra start.
 
Aagaard Kro 200 år
I 1977 havde TKS fået invitation til Aagaard Kros 200 års jubilæum. Indbydelsen lød på, at de, der kom agende med hest og vogn, iklædt dragter fra den tid ville blive beværtet til samme pris som i 1777, nemlig 7 øre, helst i kobber.
Vi skulle således også fragte prominente gæster, såsom, bankdirektøren, håndværkere og øvrige til kroen.
Turen gik fra Erritsø over Taulov og Nr. Bjert. Anna og Tage Schelde havde i dagens anledning anskaffet sig en landauer og skulle således hente gæster i Bramdrupdam. Herluf selv skulle have gæster med fra Starup kirke, og vi havde i den anledning spændt 4 heste for vognen. (Herluf fortalte her, at de ikke var kørt som 4-spand før, men de havde da alle været spændt for før, så det gik jo nok. Det gjorde det jo også) JJ. Der blev taget billeder udenfor kroen af ekvipagerne, og nogle af disse billeder kan stadig ses i krostuen på Aagaard Kro.
Beværtningen var menu fra 1777. Sild og snaps og vandgrød med efterfølgende vildsvin, alt sammen i rigelige mængder. Nogle af os vil nok her spørge: Hvad med hestene? Jo, såmænd de stod bundet bag ved kroen i lange rækker. Det ville jo nok være utænkeligt i dag.
Næste morgen agede de forskellige ekvipager så hjem (mere eller mindre fulde i enhver henseende). Igen ville vi nok ikke se den slags foregå i dag. Heldigvis viser det også, at heste trods alt er stabile, når bare det er de rigtige kuske, der sidder på kuskesædet.
 
De Kongelige Stalde 1980
Da vi jo i køreforeningen har gode relationer via Jørgen Konge til De Kongelige Stalde var der i 1980 arrangeret en tur til København for at se de flotte bygninger/heste. Frithiof var ansat ved DSB og lejede derigennem en banevogn til TKS. Der deltog 50-60 personer, og turen gik fra Fredericia en lørdag morgen.
Så gik turen mod København og med den medbragte mad og det gode humør indtog jyderne Christiansborg. Rundvisningen gik til stalde, seletøjsrum, ridehus, ridebane og derudover så vi både hestevogne og biler.
Så efter en rigtig god rundvisning gik turen til Hovedbanegården, hvor Jørgen havde bestilt frokost til alle. Hen på aftenen nåede alle tilbage til Fredericia efter en begivenhedsrig og dejlig dag.
 
1983 Coach turen pga. 10 året for oprettelse af DKF.
I 1983 var det 10 år siden, at DKF blev oprettet. I den anledning ønskede de forskellige selskaber at skabe lidt interesse omkring køresporten. Det blev besluttet at sende en ”STAFET” igennem hele landet. På Sparresholm på Sjælland var der en vognsamling, og i den vognsamling var der en Coach, som oprindelig kommer fra England. Det er en form for postvogn, som kommer fra England. Vognen er beregnet til 4-spand. Vognen ejes af familien Haurbro.
Denne vogn skulle igennem Danmark ved hjælp af de enkelte selskaber, som så skulle stille heste og kuske til rådighed i eget område. Carlsberg sponserede transporten af vognen fra Sparresholm til Nr. Vosborg, hvor turen blev startet.
John Fjeldal spændte 4 heste for, og startede turen med et stort følge. Turen gik over Holstebro og videre til Hjerl Hede. På et tidspunkt overtager Frans vognen og spænder 4 Frederiksborgere for. Turen fortsætter til Randers og ned over Østkysten. Herluf ved ikke, hvor Frans bliver afløst, men TKS overtager vognen i Vejle på havnen. Her kom Jørgen Wolf og Knud Erik Mikkelsen med følge. De spændte 2 Oldenborgere for vognen. Herluf havde på det tidspunkt 3 ”børn” hjemme og 4 køreheste, så der blev spændt for, og turen gik til Rådhuset, hvor der blev hilst på borgmesteren. Pressen var mødt frem og det havde også tiltrukket en del publikum. Turen gik videre til Højen Kro, derfra over Klattrup til Håstrup, hvor Børkops borgmester Bang Hansen blev aflagt visit.
På et tidspunkt var der 15 mennesker på vognen. Ole Mathiesen (tidligere garderhusar) blæste i posthornet, når de nærmede sig byerne, så der blev gjort opmærksom på ekvipagen. Knud Andersen var med i vognen, og modtog postkort med specielt frimærke og stemple. Turen sluttede for Herluf i Bramdrup Skov, hvor Mads Bro med følge overtog, hvorefter turen gik til den gamle grænsekro ved Taps.
I Taps overtog SKS vognen, hvorefter turen gik til Als, hvor vognen blev sendt med færgen til Fyn, hvor FKS overtog og sendte videre med færge til Sjælland. Her overtog Sjællænderne og sluttede turen på Christiansborg.
Denne tur gav rigtig meget omtale af køresporten i diverse aviser.
 
Vi siger tak til Herluf for gennemgang af de gamle arrangementer, og hører gerne fra nogle af Jer, hvis I skulle ligge inde med billeder eller yderligere oplysninger om turen.
Hvis du også har et par gamle billeder, som vi kan krydre hjemmesiden med, så send dem til mig.
Mail SortePerler@live.dk eller ring på 40 50 55 30, så finder vi ud af at digitalisere dine billeder.
Jannie
 
Høstarbejde i Funder i 50erne. Jeg står som nr. 2 fra venstre /Knud Asisterende mælkekusk i Funder i 50erne /Knud Hestene er vist ikke så vilde med ridning efter fyraften /Knud
Klik her for at få dit eget GoMINIsite